Gaarden

Nu har jeg vaeret her i lidt over en uge, snart 2 og har en nogenlune ide om hvordan her er.

Den ligger som skrevet tidligere i nogenlunde naerhed af Williams Lake, i et community der hedder Big lake, hvilket vist betyder at de er som en landsby (med èn butik), men med langt imellem hinanden, kommunen eller regionen, hedder Cariboo, ( de navngiver gerne efter indianske navne), som ligger i British Columbia.

Stedet ligger for enden af en soe omkranset af bakker, saadan at man kan sidde og kigge 1-2 km ned af soen og se den blive til hoje bakker i det fjerne, virkeligt smukt, det er et sted de har elsket i mange aar og forst for 2 aar siden fik bygget deres hus der, (inden da havde de en lille hytte der), faktisk bygger de stadig paa den, hvilket ogsaa betyder at de er lidt oemme over for, saadan ca. alt og gerne vil passe rigtig godt paa det.
Jeg forsøgte at fange en solopgang ud over køkkenhaven

Forsøg på at fange solnedgangen over søen, som jeg kigger ud over når jeg spiser 

Hus og køkkenhave
Hus og sø

Baade Norm og Candace har fuldtidsarbejde, (virker til de er selvstaendige), saa gaarden er et slags fritidslandbrug, hvor de har en kokkenhave, et drivhus, en honsegaard (hvor der ogsaa er aender), en eng og en kano/kajak/windsurf udlejning (cariboo kanoo rent), hytten har de stadig, de har bare flyttet den :-S

De haaber paa en dag, at kunne vaere nogelunde selvforsynende med fodevare, saa de gor meget ud af bruge alle dere fodevare sa intet gaar til spilde. Til at hjaelpe med det har de designet et rum under deres trappe, som er velisoleret og har en slags kanal ud til, under jorden, som koler rummet ned, helt gratis, hvilket betyder at de har et helt rum, omkring 5-12 grd. C, afhaengig af aarstiden. Husets varmekilde er i ovrigt deres pejs, som jeg nyder at sidde op af eller at kigge paa flammerne ved.

Da Norm hentede mig stoppede vi hos Big lake kobmanden, fordi "der er en ting de ikke er selvforsynede paa, ol og vin", saa jeg kobte mig en 6-pack Kokane (ikke at forveksle med kokain 😁), en Canadisk ol der er brygget paa vand fra Kokane gletsjeren og som smager lidt som slots classic, dejligt at have ind i mellem.

Ud over hons og aender er der ogsaa en hund, cherra, som render rundt på hele gården og forsøger at lokke mig til at lege.


 Samt en hest, Jake, som jeg skal sorge for kommer på og af græs, så den står og vrinsker når jeg står op.
Fandt et træ med ... hængemos :-S inde i Jakes fold


Jake

  og saa lejer de hytten og en rum i huset ud til bed and breakfast, desvaerre er det kun morgenmaden man kan faa, alle Candaces maaltider er nemlig ret gode.


Alle deres naboer er kødkvægs producenter, så der er en del køer i nærheden
På den ene nabogård bor Norms bror, David, som også har en workaway hjælper boende, Etienne fra Frankrig, så han er i lære som cowboy.

Norm og candace vil gerne have muligheden for lidt privatliv, så vi har sat et telt op i haven som jeg sover i

 Hvor vi har sat en seng op inde i, og hentet tæpper ang. Mas. Så jeg ikke fryser, min mega gode sovepose inde under og en varmedunk, det er vist lidt overkill, men dælme dejligt.

Det var særligt sejt at vågne en morgen med sne på teltet, men lidt koldt når jeg skal op og tisse.

Kommentarer