Mine oplevelser, i Caribioo v. Williams Lake (canada) del 1

Jeg syntes det har været svært at finde tiden til at lave disse indlæg og syntes noget af tiden er gået fra at opleve nye spændende aktiviteter eller bare slappe af, men nu er jeg klar til, helt kort at fortælle om mine oplevelser uden for arbejdet, på gården.

Her kommer de i omvendt eller rodet kronologisk rækkefølge.

Dyr



Jeg har endelig set ørnen sidde ved reden på gårdens grund, ca d. 19/10.
Faktisk så jeg en ørn for første gang, dagen før på min "lange" kajaktur, den er faktisk let at genkende på vingeformen og det hvide foran og bagpå.
D.23 var vi ude ved Likely igen, hvor vi så ørne fange fisk, det var sejt.

Derudover har jeg set en sort bjørn og dens unge, heldigvis sad jeg i trucken :-P, de bliver lidt aggresive i nærheden af deres unger. Jeg har desuden også lugtet en bjørn, på en af mine vandreture, de skulle lugte forfærdeligt, men jeg så den ikke.

Jeg har set oddere lege på badebroen og fiskehejre flyve forbi, (hejren har i øvrigt givet navn til gården).
Jeg har set egern og en masse fugle, bl.a. en der ser ud til at have sådan en lille spids hat på og svaner, rådyr/hjorte (kender ikke forskel), men ingen cariboo hjorte  (De ligner lidt rensdyr).
Jeg set krusningerne fra bævere der svømmer, man kan nemlig ikke rigtig se andet en en lille sort knop og krusninger fra at det bevæger sig og så har naboen set en elg svømme over søen.

Og lige eneste update fra Vancouver, hvor der var canadiske gæs.


Solopgang/-nedgang

En solopgang ud over gårdens eng, desværre kan man ikke fange alle farverne, så i må forestille jer blandingen af det gul og orange lys, i skarp kontrast til træerne der er helt mørke og lyset der spiller lyserødt op på skyernes underside, mens man kan solen lyse helt klart på toppene af skyerne.


Solopgang over søen med dis på, meget mystisk.

Solopgang bag hestene Jake og penny


Solnedgang over søen

Farwell canyon 

Norm tog mig og Etienne med ud til Farwell Canyon, som er er et reservat for en type af bjerggeder, dem så vi desværre ikke noget til, men udsigten var fantastisk, det var sådan en udsigt jeg havde forventet da jeg tog til Canada.
Vi stoppede ved en bro som indianerne plejer at fiske ved, hvor de har et net på en lang pind, som de fanger fisken i og skovler dem op på land, note: de har snor om livet så de ikke bliver taget af strømmen, den er nemlig ret stærk.
Det er en gammel traditionel måde at fiske på, hvorfor de er de ensete der må fiske på den måde, den er nemlig lidt for nem.
Udsigten var fantastisk, men jeg kunne ikke lade være med at kravle helt ned til floden, det føltes fedt og befriende, og jeg havde nok fortsat langs floden hvis ikke Norm ventede på os.





Cykelture

Jeg har været ude og cykle i området på Norm og Candaces mountainbike, først skal jeg lige sige at mountainbikes er nogle fantastiskr cykler, det er jo helt vildt hvordan man geare sådan nogle.

Jeg har brugt cyklen til at komme på besøg hos Shannon og Robin og til at cykle rundt om søen, dejlig tur, her er nogle billeder.

Likely

Norm tog mig og Candace med en tur til Likely, som er den næste by imod nord, på vejen standsede vi ved en gammel mine som var udgravet ved hjælp af vandkanoner. Man sprøjter på bakken og får den til at falde sammen, på den måde fjerner man toplaget som der ikke er noget metal i og så udvasker man jorden for resten, på den måde havde man lige i nærheden lavet det største, menneskeskabte hul uden brug af maskiner, vi kunne dog kun se det lille af dem og det var enormt, så en effektiv måde at grave på, bare ærgeligt at fiskene ikke har så godt af, at alt jorden grumsede vandet til.
Jeg glemte desværre at tage billeder her.

Herefter kørte vi til Likely, hvis bymidte består af en købmand, et kro og en cafe.
Vi standsede ved boren til Likely for at kigge på vandet og fiskene

Vandet er fuldstændig klart, så man kan se fiskene helt tydeligt, her er det en Chinook laks, der prøver at lægge æg, (se efter den hvide hale).


Gåtur i bakkerne

Jeg var en dag ude for at gå en tur og besluttede mig for at tage en af stierne op i bakkerne.
Det var en stejl tur der gik jeg op ad i en time, men fed tur

Forskel på dansk og Canadisk skov (vild skov)
Når jeg går en tur i Danmark er der en gevinst ud af at følge de spor andre ikke tager, måske endda ad dyrevekslerne, men her bliver skoven så tæt af gran- og hybengrene at det er meget ubehageligt at gå igennem, desuden kan man ikke se om der er en bjørn bag næste gren

Nar prøvet at vise hvor stejlt det gik op ad, her med Cherra

Det hr lille træ så helt vildt mærkeligt ud - lignede lidt en slange.
Den kom op igenne det væltede træ, og snor sig i en bue hen over det døde træs bark indtil den rejser sig selv.

Jeg fandt nogle ret sjove grankogler

Her sluttede turen og af en eller ande en grund havde nogen hængt sin sav her, til når de kom tilbage igen

Udsigten fra hvor jeg stoppede, her kan man også lige fornemme hvor stejlt det går ned ad

Havde lige gået og tænkt at det godt at habe sådan nogle gode støvle, de kan tåle hårdt terræn og så sprang nitten 😣
Også udsigt fra "toppen"




Kommentarer