Dagligdagen, Arbejdet og workaway

Hvad laver man, på sådan en gård/fritidslandbrug?

Min dag ser normalt således ud: Jeg står op lidt i 8 og får alt mit tøj på, (hvilket tager lidt tid, fordi der er koldt udenfor min sovepose ;-)), lukker hesten Jake ud ca. kl 8, den har formodentligt vækket mig med sin vrinsken ( den er lidt utålmodig), ...ud på engen, hvor den kan få noget friskt græs.
Ca 0830 har Candace lavet morgenmad, som er meget varieret jeg har både fået fuldkornsgrød, havregrød, amerikanske pandekager (med frugt og fuldkorn), french toast, branflakes, ristet brød (fuldkorn :-D), egg-mac-muffin, fuldkornsmuffins og frugt, gerne 2 slags morgenmad i kombi, herefter starter arbejdsdagen ca. 0915, hvor jeg hjælper på gården.
Hesten Jake må kun være på græs 2 timer om dagen, så jeg henter ham ca. Kl 1015 og lukker ham ind i folden, hvor han kun kan få hø/halm (jeg kender ikke forskel på hø og halm), for ellers bliver han tyk, troede ellers at den eneste forskel var vandindholdet
:-S .
Ca 1245 spiser vi frokost, hvilket næsten altid består af suppe og sandwich ( sammen).
Så arbejder jeg indtil ca. 15  hvorefter jeg har fri og fx skriver blog, går tur, cykler, sejler på søen eller bruger tid med Nom og Candace.
Ca. Kl 1845 er der aftensmad og jeg må sige at, Candace er en god kok, det smager godt også selvom det tit er vegetarisk/fisketarisk/peskitarisk ;-)
... kan ikke huske det, det eneste kød hun spiser er fisk, men nogen gange er der noget andet til mig og Norm.
Sådan er det 5 dage om ugen, de sidste 2 har jeg nemlig fri, mad er dog de samme tidspunkter.

Men hvad laver jeg så:

For det første hjælper jeg til med de daglige ting som opvasken, at rengøre mit eget/gæste badeværelset og så har jeg ansvaret for hesten.
Jake
Derudover har jeg hjulpet i drivhuset, hvor jeg har plukket alle tomaterne, så de ikke fik frostskade og hevet alle tomatplanterne op, de vil nemlig gerne have hønsene til at gå i drivhuset om vinteren, men tomatblade er giftige.
Nøj der var mange tomater, så kan man godt se, at jordbrug, måske, kan brødføde hele Jorden, når så lille et areal, giver så meget.
Noget af høsten

Jeg har hjulpet i køkkenhaven, hvor der er plukket vindruer, de er lidt sure så langt nordpå, gravet kartofler op, høstet bønner og er ved at hive bønneplanterne op, deres blade er nemlig, heller ikke gode for hønsene og her kommer de også til at gå.
Vindruehøsten

Jeg må lige tilføje at høsten i haven var noget dårligere og at jeg ikke helt fik følelsen af at det kunne brødføde massere af mennesker, på samme måde, men åbentbart er høsten også dårlig her, på den anden side af Atlanten.

Jeg tager mig ind i mellem af hønsene og ænderne hvor der jævnligt skal tjekkes for æg.
Kan I gætte hvilket der er et andeæg

Andeæg smager i øvrigt næsten som hønseæg, men hviden bliver lidt tykkere eller mere luftig i det, mens blommen har en bismag af noget andet, så de skulle være geniale at bage med, fordi det højere proteinindhold gør kagen og brødet mere luftigt.

Jeg kløver brænde, deres primære opvarmning er brænde.

Og så køre jeg rundt i en gammel (ford)truck med bånd afspiller, når jeg skal flytte noget eller hente noget hos naboen. Norm har mange ting der skal organiseres eller flyttes lidt

Den er dog lige brudt ned, grundet noget med strømmen, måske er der et dyr som har gnavet i ledningerne, for batteriet er er helt dødt, da den selv tænder lys eller musik ind i mellem. Så nu køre jeg i ATV'en når ting skal flyttes.
Den føles som et sjovt apparat at køre men Norm
 holder fartgrænsen nede ;-P




Ligesom Norm har alle mange ting liggende, det er lidt som om at når man er så langt fra alting, så køber man stort ind og smider intet væk, hvilket betyder at en tur i byggemarkedet, kunne være kaffe hos naboen.

Derudover er vi ved at forberede vinteren, så der skal blade omkring buskene (nogen af dem), telt-sheltere skal bygges og grene, sten og ting skal flyttes, så der kan ryddes sne.
I den her uge tror jeg at jeg kommer til at køre gravko, det navn har de vist fået fordi, at de herovre hedder en bahko.

Til de voksne

Der var en der spurgte: "Hvad er det egentlig du laver derude, er du bare gratis slave" og svaret er vel ...Jae.
Konceptet med workaway  (workaway.info) er at man arbejde eller hjælper til, dvs. du er ekstra muskler/power eller flere timer allokeret til en opgav end værten selv kan mønstre, til gengæld har du et sted at bo, du får mad (dem der kender mig ved at det ikke er helt gratis 😁), de lukker dig ind i deres verden og nogen gange ind i hele familien ( har fx lige været på besøg hos nevøen og gæstfriheden er enorm), de viser deres liv, de viser landet og de giver dig mulighed for at lære noget, nogen giver vist ovenikøbet løn for det, men det lyder til at være de færreste.
Ca. samme koncept findes vist igennem woofing (kun til økologiske landbrug) og helpx (kender jeg ikke).

Ideen er, for mig at se, er at man kan have et sted at bo og leve mens man rejser, til gengæld hjælper man, med de projekter eller opgaver de har, hvilket både kan være store projekter, daglig drift af fx landbrug eller bare daglige opgaver i det hjem man er en del af, det variere meget, problemerne kan dog være hvis man blive brugt ligesom en slags "østeuropæisk arbejdskraftt", hvor man udføre fuldtidsarbejde (eller flere timer), bor i en trailer, skal passe sig selv, får rationeret kost, bliver behandlet dårligere end andre gæster eller de fx, ikke er klar på at lære dig ordentligt op i de ting du skal udføre eller forventer for meget af dig. Her er det vigtigt at huske, at man ikke har en kontrakt og derfor ikke er tvunget til at være eller blive der.

For det meste bor og lever man sammen med den her vært el. værtsfamilie, hvorfor man skal være åben for andre mennesker og deres liv, det er vel lidt som at skulle bo i et kollektiv, hvilket ikke altid er nemt :-/.
Dette gælder selvfølgelig for begge parter (vært og workawayer), men vil helt sikkert også anbefale folk at at være værter hvis de har et størrer projekt der skal ordnes, eks. renovering el. tilbygning.
Jeg vil iøvrigt, næsten, mene at alle over 45 bør være værter, kræfterne over 45 svinder som bekendt, imens man har en utrolig viden som massere af unge (og dumme/uerfarne) mennesker ville have rigtig godt af og være rigtig glade for, desuden er de flestes børn, flyttet hjemmefra når man når denne alder og jeg er overbevist om, at de fleste kan have godt af et skud ung energi, "det holder nemlig en ung længere hvis man har unge eller børn i huset", var der en der sagde til mig engang og lige præcis disse mennesker, som tør rejse fra det hele, har tit et helt særligt gåpåmod, energi og mod på livet som, de fleste vil nyde at lade sig smitte med. Oven i det får man en mulighed for at opleve en anden kultur og åbne sit verdensbillede lidt, hjemme i din egen stue, hvilket jeg tror er spændende for de fleste.

Kommentarer