Tanker fra en braendeklover - den filosofiske



Jeg har idag (d. 2/10) brugt hele dagen paa at klove braende og traekke tomatplanter op af jorden, men primaert flaekke braende, idet jeg fik lyst til at fortsaette... og fortsaette, saa det blev til flere timer end forventet, jeg kunne simpelthen ikke stoppe igen 😅
Brænde jeg fik kløvet den dag

Aabentbart har min bror, Mick, ret, "det ER rart at lave noget haardt arbejde og komme traet hjem, maaske har vi i virkeligheden lidt, brug for at lave noget haardt arbejde engang imellem.

Mens jeg stod og flaekkede braende, på braendekloveren, begyndte tankerne at kore lidt af sig selv og jeg kom i tanke om en lille historie som jeg gerne vil dele med jer, om patriotisme og nationalisme, - jeg mener langt hen af vejen, de er udlobere af det samme:
Patriotisme = at vaere stolt af sit land
Nationalisme= at ville gore det bedste for sit land og ikke de andre

Historien:
Norm og Candace fortalte en lang historie om hvordan de modtes: De havde vaeret paa kano tur, hende med hendes familie, ham med sin ven, hun er fra USA, han er fra Canada.
Canadiere brød sig, dengang, ikke meget om dem fra staterne, men de kom til at syntes godt om hinanden alligevel. En aften de sad og snakkede ved lejrbålet og det efterhånden var ved at gå op for Norm og hans ven, at amerikanere måske ikke var så slemme alligevel, kommer nogle hvide kanoer sejlende ind til campen. De havde formaet at saette en flagstang paa de her kanoer som de havde hejst det amerikanske flag op i.
De sejler ind til lejrpladsen og stiller sig med haanden, paa brystet og synger deres nationalsang - latterligt og til dels usmageligt.
Disse unge mennesker (Norm og Candace inklusive) der sidder og snakker, syntes dog på ingen måde at dette er okay og bliver faktisk lidt sure over at de kan finde på at synge sin nationalsang og have sit eget flag oppe, i andres lande.

Da vi snakkede videre om det var argumentet, for at blive sur og at finde det helt forkert: "hvordan ville du have det hvis nogen gjorde det i dit land"... det er simpelthen en selvindlysende provokation.
Jeg maatte dog erklære mig ligeglad med flag og nationalssange, det bliver Danmark ikke mindre Danmark af og forklare, at de fleste danskere (stadigvaek), ikke har den der slags, ubestridelige stolthed af sit land og at det i min barndom faktisk har vaeret mere normalt, i medier, at sige "Danmark er et lorte-/daarligt land" end at sige "Danmark er fantastisk og jeg er stolt af det".
Norm svare at "det er da skidt og ikke saa godt".

Igen maa jeg dog erklaere mig uenig, for det er noget af det, der giver mulighed for udvikling, derudover tror jeg personligt at det lige praecis, er den slags, "patriotisme", hvor man tror nogen er bedre end andre og kan traede paa dem, samt den der folelse af at "JEG" maa og skal vaerne om MIT land og DENS nationalitet; som vil blive grunden til 3. Verdens krig hvis den, nogensinde kommer, for kun patriotister og nationalister vil gaa i krig og bevidst odelaegge andre, de glemmer dog tit at deres eget land ogsaa bliver odelagt af det, men det er en anden snak.
Og kun patriotister og nationalister vil mene, at de kan have ret til mere end andre.
Her snakker jeg ikke om dem der tager beslutningerne (for der kan vaere andre grunde til at starte krig for dem), men om dem der skal udfore krigen.
Det er iøvrigt modstanden imod dette, der har holdt den kolde krig kold - fordi man efter 2. Verdens krig opdragede sine born til ikke, at lytte blindt til autoriteter og til at tro paa at, "den anden side/fjenden" heller ikke onskede enten at faa odelagt sit hjem eller at odelaegge andres hjem.

Kommentarer